Google+

Draadalgen tijdens de winter

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Draadalgen tijdens de winter

Berichtdoor Nicole » Vr 20 Jan 2017 16:49

Heb nu de aanwezigheid van wat draadalgen vastgesteld in de koivijver. Heb de carbonaathardheid van het water gemeten, deze bezit de waarde 6. Dit is volgens mijn mening wat laag. Ik denk dat ik best wacht wat betreft het opvoeren van de CH tot in de lente en dan ook naderhand de GH controleer om deze dan ook wat te verhogen. Ik denk dat het te wijten is aan te lage CH dat de draadalgen opduiken. Heeft iemand hiermee ervaring. Graag een antwoord. Dank u wel.

Nicole

Re: Draadalgen tijdens de winter

Berichtdoor FredL » Za 21 Jan 2017 1:08

Heb hier ook nog alg, maar gelet op de lage temperaturen wordt het wel een stuk minder. KH is hier wat laag, GH is voldoende.

FredL

Berichtdoor kossykoi » Za 21 Jan 2017 13:03

Doe je wekelijks verversen, ook in de winter?
En hoeveel ververs je per week?

Misschien ververs je te weinig.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor freek123 » Wo 25 Jan 2017 16:26

EN/of voer je te veel. Gewoon blijven verversen, ik doe het zelf ca 1x 2/wkn afhankelijk van nitraatwaarde's. Voeren staat toch ook op een laag pitje (ca 3x week) onder overkapping. Water nu ca 7 graden.
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor marco67 » Wo 25 Jan 2017 17:47

Draadalg in de winter is niet zo heel raar, heb ik hier ook altijd. meestal heb ik 2 a 3 plekken waar het welig tiert.
verversen helpt wel om het nitraat gehalte te laten zakken maar is wel een beetje afhankelijk waar je woont.?????
even opgezocht hoe het ook al weer zat (www.water.nl):
"Nitraat in kraanwater
Nitraat is afkomstig uit mest. De grenswaarde van nitraat in drinkwater is 50 milligram per liter drinkwater. Bij die waarde is nitraat niet schadelijk voor uw gezondheid. Een teveel wordt door de waterbedrijven eruit gehaald. In Oost-Gelderland, Oost-Brabant en in Zuid-Limburg zijn enkele grondwaterstations waarvan het nitraatgehalte hoger is dan 25 mg/l. In de rest van Nederland is de concentratie nitraat lager dan 25 mg/l. "

verversen is vooral effectief als je hoge nitraat waardes hebt, reken maar uit.
als je 50mg/l nitraat hebt en je ververst 10% (water uit de vijver en dan bijvullen) zal je 5mg/l nitraat verwijderen als er niks in je kraan water zit.
uitgaande dat er niks meer bij komt zal je de volgende keer maar 4.5mg/l verwijderen en zo krijg je rijtje wat steeds minder effectief is (5, 4.5, 4, 3.6, 3.2, 2.9, enz) maar als je in het kraanwater al nitraat hebt zitten dan wordt het nog beroerder en in werkelijkheid komt er ook in de winter nitraat bij.
tendele vanuit de omzetting van nitriet naar nitraat door de aanwezige bacterien maar ook door de troep die in de vijver waait bv bladeren.

in de zomer hebben we meestal een mooi groen laagje in de vijver dit zijn net zo goed algen en die nemen een deel van het nitraat weg als ze groeien alleen missen we in de winter 1 belangrijk ding, veel zon. daardoor sterft een deel van die algen af en komen de nitraten weer vrij en wordt er minder opgenomen.
en er zijn altijd soorten alg die met minder zon en voeding genoegen nemen en in jouw (en mijn geval) is dat een draad alg soort. gewoon met het bezempje verwijderen.

ik zeg trouwens niet dat water verversen overbodig is, water verversen is om een heleboel reden goed en nodig.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor kossykoi » Wo 25 Jan 2017 18:42

Dat is een uitgebreide uitleg Marco :goed:

Verversen heeft wel degelijk invloed inderdaad.
Draadalg is opzich geen ramp, behalve dat de bodemdrain dicht gaat zitten.
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor Marco456 » Ma 13 Mrt 2017 22:20

kossykoi schreef:Dat is een uitgebreide uitleg Marco :goed:

Verversen heeft wel degelijk invloed inderdaad.
Draadalg is opzich geen ramp, behalve dat de bodemdrain dicht gaat zitten.

En hoe krijg je die er af gedraaid zonder dat je zelf nat wordt (beluchte bodemdrain op 1,4m). het water is zoooooooooo koud...

Marco456

Berichtdoor marco67 » Ma 13 Mrt 2017 23:13

Marco456 schreef:
En hoe krijg je die er af gedraaid zonder dat je zelf nat wordt (beluchte bodemdrain op 1,4m). het water is zoooooooooo koud...

Niet :lol: wat je kan proberen is met een rioolrat via de buis in de bodemdrain te komen en hopen dat je het alg kapot kan spuiten. of zoals ik heb gedaan een droogpak kopen of kijken of je bij duikclub Najade (zit in nieuw bergen ) iemand kan omkopen voor een kratje pils :D

ik heb hier de bodemdrains omgebouwd zodat ik de deksels er met het schepnet een stuk uit kan halen. ik heb een ring als grondplaat daarop zijn 3 paaltjes bevestigd dan een boven plaat met daarop een rvs schijf van 4.5 kilo en daarop de beluchte deksel. is ook nog niet ideaal dus ik wil van de zomer hem zo veranderen dat de deksel alleen nog maar op de bovenkant van de bodemdrain draagt en dat er geen paaltje meer in de pot zitten daar blijft toch alleen maar alg achter hangen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Npower92 » Zo 09 Apr 2017 1:21

Ik heb paar weken geleden ook veel draad alg na mijn eerste winter met de vijver, weinig ververst is winter....Nu een week lang om de dag ververst en nadien om de 2dagen voor een week en de vijver is weer helemaal vrij van algen. Alles ging mooie via de drainage de cortex en borstels in

Npower92

Terug naar Water & Waterkwaliteit