Google+

Vijver klei

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Re: Vijver klei

Berichtdoor Buddy » Za 31 Dec 2016 16:03

Ik voeg ook klei toe in de q bak, na toevoeging is de bak de volgende dag sprankelend helder. De Koi doen het er prima op. De toevoeging doe ik na elke spoel beurt. Klei stabiliseert ook de water waardes, bij mij met een overbezetting een prima toevoeging :goed:

Buddy

Berichtdoor Leon-1985 » Vr 13 Jan 2017 13:35

Ik was altijd wat sceptisch over het gebruik van klei. Afgelopen winter heb ik voor het eerst klei toegevoegd, uiteraard de eerste dagen troebel maar daarna was het water kraakhelder. Aan de vissen merkte ik echter niks

Leon-1985

Berichtdoor marco67 » Vr 13 Jan 2017 14:13

Ik voeg ook klei toe, ik weet niet of het wel zoveel voor de minerale huishouding doet. maar wat ik wel merk is dat het het fijne zweefvuil mee naar beneden neemt, dat door dat er een klein laagje klei op mijn folie komt alg niet zo vast zit en ik het er gemakkelijker vanaf kan borstelen. en de belangrijkste reden de dikkoppen zijn er dol op ze weten niet hoe snel ze bij de wolk klei moeten komen, ik gok dat ze door de klei hun kieuwen iets gemakelijker kunnen spoelen.
ik moet wel zeggen dat er veel verschil tussen de kleisoorten zit. ik kan hiet bijvoorbeeld geen klei van kata gebruiken dan heb ik 2 weken lang een witte waas, ik gebruik nu fok biofactor vl en dan is alles de volgende dag weer helder. maar dat is mijn ervaring een kennis heeft juist het omgekeerde en die zweert bij kata daar blijft het water juist langer wit van fok biofactor :?: dus een ieder moet gewoon even wat merken proberen als ze klei willen gaan gebruiken.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor FredL » Za 14 Jan 2017 1:26

Merkwaardig verhaal.
Hoogst interessant om er achter te komen hoe dit kan. Ligt dit aan waterwaarden, lichtinval, voer, filtersysteem, etcetc....

FredL

Berichtdoor marco67 » Zo 15 Jan 2017 4:25

FredL schreef:Merkwaardig verhaal.
Hoogst interessant om er achter te komen hoe dit kan. Ligt dit aan waterwaarden, lichtinval, voer, filtersysteem, etcetc....

Ik gok dat het aan de minerale samenstelling van het water ligt .
vijvers zijn beide ongeveer even groot
ik gebruikte een beadfiter toen ik tot deze conclusie ben gekomen, hij gebruikt nu een beadfilter
we verpompen beide ongeveer het zelfde
voeren beide kata
kraantjes water is bij mij Dh3 en bij hem Dh9 (hoog kalk gehalte)
beide hebben we een ph van tussen de 7 en 8
en verder samenstelling van het water kan ik niet meten.

groeten
marco

marco67

Vorige

Terug naar Water & Waterkwaliteit