Google+

Wit water en. Alle koi's gaan dood

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Wit water en. Alle koi's gaan dood

Berichtdoor blue angel » Zo 18 Dec 2016 16:52

Goedemiddag.

Ik heb toch een vraagje ( toch wel dringend)

Ik heb een u vormige vijver +/-4 a 5000 liter
Heb een huisje gekocht waar deze vijver al in zat. Ik woon er nu zelf ruim 2 jaar. In die 2 jaar heb ik het nodige geleerd en nagevraagd. En gelukkig op wat alg na geen problemen gehad alleen ik ben enkele weken geleden gestopt met voeren van wegen de temp en er is q.5 week geleden een koi dood gegaan, ik dacht er nix achter aan gezien de rest nog gewoon normaal deed.

Nu heb ik in de laatste week van de 16 koi's nog maar 6 over ze gaan allemaal 1 voor 1 dood. Heb toen de vijver voor de helft leeg laten lopen en alle filters schoongemaakt.

Die dag deden de vissen weer wat actiever en het water zag er piekfijn uit. Heb voor de zekerheid ook met een vijverstofzuiger de bodem gedaan.
Toen ik de volgende dag buiten kwam was de hele vijver spierwit uitgeslagen, en begon er zich schuim te vormen op het water. Ik ben hier op met wat water naar verschillenden koi winkels geweest alleen zijn al de winkels hier in de buurt allemaal gesloten vanwegen kerst en oud en nieuw. Heb toen 1 vijver wi kelder gevonden en
Toen op advies van de winkel de vijver weer voor 60% leeg laten lopen en opgevuld met nieuw water. En nieuwe bacteriën in de vijver gedaan en in het biologische filter.

We zijn nu 2 dagen verder maar het water kleurde gewoon weer terug naar wit. En zojuist is er weer een grote koi dood gegaan.

Heb zelf nu toch geen idee meer wat ik zou moeten doen.

Grt patrick

blue angel

Re: Wit water en. Alle koi's gaan dood

Berichtdoor FFF » Zo 18 Dec 2016 17:13

Heb je een foto waar het water op te zien is?
Allereerste wat opvalt is het formaat vijver (eigenlijk te klein voor koi) met de hoeveelheid koi (veel te veel voor dit formaat vijver).
Maar wit water heb ik nog nooit gehoord in de hobby.

Zou het kunnen zijn dat een bepaalde stof afgeeft op je water?
Heb je bijvoorbeeld producten die giftig kunnen zijn zoals aluminium, verf, geïmpregneerd hout etc?

In deze tijd van het jaar wil je de vijver eigenlijk niet aanraken.
De koi zijn in rust en stress is dan funest.

FFF
moderator

Berichtdoor mullie » Zo 18 Dec 2016 17:20

Al met een koi naar een koi zaak geweest om een afstrijkje te maken
water laten testen
wat is je filter
en ik denk dat je iets te veel koi in je vijver had
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor marco67 » Zo 18 Dec 2016 17:37

Als je met wit uitslaan het schuim op je water bedoeld en dan bedoel ik zoals je we is met storm op het strand ziet. Dat heb ik hier 1 keer gehad en toen bleek er een dooie muis in de leiding te zitten en die was helemaal aan het vergaan.

marco67

Berichtdoor blue angel » Zo 18 Dec 2016 18:27

Hey tnx voor de snelle reacties. Mmm ja de vijver zat er al toen ik het huis kocht dus de hoeveelheid vissen ja vond ik zelf ook al veel maar ja je doet ze ook niet zo ff weg :D

Mmmm ik heb foto's maar moet ik even uit vogelen hoe ik die hier krijg. Op de foto is opzich wel goed het witte te zien. Dat ik weet heeft er iets van aluminium in de vijver gelegen ( waar vandaan zalt niet weten) mischien dat dat het geweest is.

Klopt normaal doe ik ( afgelopen 2 jaar) in de winter tijd expres nix met de vijver maar ja ze gingen met bosje tegelijk het hoekje om dus ja moest iets doen. Mischien niet het goede geweest maar ja ben er geen expert in hahah.
Ik zal morgen even kijken als ik de foto's hier op de site kan krijgen dan zien jullie wat ik bedoel, jullie horen van mij :goed:

blue angel

Berichtdoor mullie » Ma 19 Dec 2016 19:38

Voordat je de helft van het vijver water ververst heb
deed je dat voor die tijd ook of eigenlijk niet
en hoe groot waren de koi
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor Fr3ddy » Wo 21 Dec 2016 10:06

Hoe staat het er nu mee?