Google+

Troebel water

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Troebel water

Berichtdoor Knaap » Di 04 Okt 2016 21:37

Zoals meerdere mensen op dit forum kunnen wij niet volledig genieten van onze vissen. Bij het minst of geringste steken de zweefalgen de kop op. Het is eigenlijk alleen onder controle te krijgen met hulpmiddelen die je natuurlijk liever niet afhankelijk van wilt zijn.

Mijn vermoeden is dat de filterconfiguratie (Oase Filtomatic 6000 + Statisch bed van ong 100 liter + UV 18w) voor de vijver (8 kuub - 9 koi) aan de kleine kant is. Ik zit nu met de mogelijk volgende oplossingen:
1. Extra UV in lijn met de bestaande UV-lamp. Kan dit? Helpt dit?
2. Aangezien de pomp en de uitstroom aan dezelfde korte zijde van de vijver zitten (ong 1,5m uit elkaar). Zou het helpen om deze verder uit elkaar te plaatsen om de stroming beter op orde te krijgen?
3. Hoofdfilter vervangen door een ander filter (bv trommelfilter?)
4. Een andere oplossing die ik hier over het hoofd zie?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen om een passende en structurele oplossing voor onze vijver te kiezen!

Knaap

Re: Troebel water

Berichtdoor BobKoi » Di 04 Okt 2016 23:26

18 watt uv-lamp voor een 8 kuub vijver is volgens mij te weinig. Ik heb bijvoorbeeld een 4 kuub vijver en heb een 55 watt uv-lamp. Ik zeg niet dat dit het probleem is, ik heb hier niet zo veel verstand van als sommige anderen hier op het forum. Hoop dat iemand anders je kan helpen!
Gebruikers-avatar

BobKoi

Re: Troebel water

Berichtdoor KoiDevil » Wo 05 Okt 2016 1:37

Hoi knaap,

Ik denk dat je het beste alle 3 de punten kunt doen.
Je hebt een filter die geschikt is voor een vijver met vissen van 6000 liter, daar word vaak geen koi bedoelt.
Het statisch bed zal niet voldoende zijn om het tot een goed werkend systeem te maken.
Je zult ook vaak moeten spoelen, en de sponzen van het filter reinigen.
Het lijkt mij verstandig dat je inderdaad de pomp en retour van het filter zo ver mogelijk uit elkaar houd.
Nog beter zou zijn een bodemdrain of reversed bodemdrain.
9 Koi op 8 kuub is wat aan de hoge kant, ligt er ook aan hoe groot ze zijn 7 lijkt mij beter.
Voor de UV word 3 of 4 watt per kuub gerekend, ik heb bij mij 4 watt per kuub gedaan.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

Terug naar Water & Waterkwaliteit