Google+

Hulp gevraagd bij "stikkende koi" na algtablet

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Hulp gevraagd bij "stikkende koi" na algtablet

Berichtdoor Kingnothing » Di 21 Jun 2016 23:50

Hallo allemaal,
Mijn eerste keer hier op het forum en gelijk met een vraag.. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zal eerst even de situatie schetsen.

Ik heb een relatief kleine vijver van 1.80 x 150x 1 meter.
Ik gebruik een drukfilter met een 6000l/u pomp en heb wat zuurstofplanten en lelie erin staan. Er zwemmen 15 vissen is waarvan een paar koi. Allemal max 20cm.

Ik heb last van zweefalg gekregen omdat ik mn uv lamp te laat had aangezet. Daarvoor 2 jaar lang geen problemen. Nu heb ik er vandaag een anti alg tablet van VT ingegooid. Ik kom thuis na een paar uur. Zie ik al mn vissen sloom aan de rand hangen. Ik kon ze zo vastpakken en uit het water tillen zonder weerstand. Geschrokken als ik was heb ik direct mn vijver 3/4 leeggepompt en vul hem nu opnieuw. Mn vissen genieten zichtbaar van het water en knappen direct op..

Wat heeft in godsnaam dat tablet gedaan?

Ik hoop dat hier wat kenners zijn die kunnen uitleggen wat er mis ging.

Groetjes Hans.

Kingnothing

Re: Hulp gevraagd bij "stikkende koi" na algtablet

Berichtdoor marco67 » Wo 22 Jun 2016 0:34

Hallo Hans, welkom hier
volgens mij is VT toch een merk van velda? als dat zo is dan is de kans groot dat de werkzame stof Monolinuron is.
wat dat doet is de photosynthese van planten stopleggen, het spulletje is matig giftig voor vissen echter door het er als een blok in te gooien heb je altijd een hoge concentratie op 1 punt. daarbij als je de zuurstof voorziening plat legt gaan je visjes het heel snel benauwd krijgen .
en volgens mij moet je ph en kh ook goed op orde hebben want het is giftiger naarmate je ph en kh lager is (kan zijn dat ik het laatste stukje uit mijn nek lul en dat het bij hogere waardes giftiger is maar als ik de velda tableten nog goed herinner was daar wel wat mee)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Oudehorne83 » Wo 22 Jun 2016 8:51

Aub, donder die tabletten heel snel in de container. Ooit, lang geleden heb ik dat ook eens geprobeerd, het is je reinste vergif voor de vissen. Als je ze al gebruikt, dan eerst oplossen in een emmer water. Algen zijn vervelend maar daar zijn wel alternatieven voor(oa veel verversen op wekelijkse basis).

Ik heb weinig last van algen. Iedere week minimaal 10% verversen(nu iets meer), zo nu en dan continu verversen en veel planten plaatsen. Dat gaat niet in een koi vijver dus daarom heb ik een aparte vijver bak naast de vijver ingegraven die tjokvol staat met planten(oa lis) met een overloop(via het filter naar de planten en naar de vijver).
Gebruikers-avatar

Oudehorne83

Berichtdoor Kingnothing » Wo 22 Jun 2016 20:52

Dank jullie wel voor jullie reactie.
Inmiddels zwemmen al mn vissen weer kwiek rond en is door mn waterwissel mn vijver iig een heel stuk helderder. Inderdaad wat een troep zijn die tabletten. Zoals Marco uitlegt leggen ze werkelijk je hele waterhuishouding stil. Ik was bijna al mn vissen kwijt.

En inderdaad. Ik hou het bij planten, wat kalkkorrels (maerl crystal) om het water hard te houden en zo nu en dan een wissel van 10%. Mn vissen laten mn hoornblad, lelies en nog een plant waar ik de naam niet van ken met rust.

Ik hoop dat ik met dit topic iemand voor deze fout kan behoeden.

Groetjes Hans

Kingnothing

Terug naar Water & Waterkwaliteit