Google+

Bacteria home

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Bacteria home

Berichtdoor Elapha » Do 19 Mei 2016 19:20

Ik vroeg me af of er ergens een lijst bestaat waarin vermeld staat hoeveel gram voer bepaalde filtermedia kunnen verwerken (mits voldoende opgestart).

Zelf ben ik vooral benieuwd hoeveel 10 kg bacteria home aan kan, en hoeveel 10 Liter Siporax.
Iemand een idee?

Groet Donny

Elapha

Re: Bacteria home

Berichtdoor FFF » Do 19 Mei 2016 20:03

Is moeilijk te zeggen.
Fabrikanten roepen soms wat maar dat is in ideale omstandigheden.
Zaken die ook meespelen zijn zuurstof, stroming etc.
Dan ligt het er ook nog sterk aan de kwaliteit (dus verteerbaarheid) voer, hoe goed is je voorfilter (bijvoorbeeld een trommel verwijderd al veel voor dat het gaat rotten :-) ) etc.

Ik durf wel te zeggen dat de meeste van ons waarschijnlijk veel te veel medium gebruiken.
Ik heb een stuk of 14 vissen en draai met ongeveer 30 liter Kaldness k1.
Pas als daar een dikke biofilm op komt ga ik meer toevoegen.
Vorig jaar is dat er niet van gekomen, dit jaar verwarmen en zwaar voeren, wie weet dan.

Als je een vergelijking wil maken tussen siporax en Bacteria home is het lastig. Verschillende materialen en porie groottes.
Persoonlijk zou ik bacteria home gebruiken in een Trickle. Siporax in een kamerfilter.

Maar een vijver met 14 koi en 20 kuub. Stel dat je een trickle plaats dan denk ik dat je aan 20 kilo bacteria home ruim voldoende hebt als dat je enige bioloog zou zijn.

FFF
moderator

Berichtdoor Elapha » Do 19 Mei 2016 20:46

Ja het blijft inderdaad een lastig verhaal!
Heb nu een oase biotec screenmatic 36 draaien.
de kokers zijn gevuld met Siporax 25 mm, spiroglas zeoliet en soort lava.
Daarnaast heb ik diverse netjes gevuld en er los bij gedaan.
Totaal 10liter Siporax 25mm en 10 liter Spiroglas.
Er zit dus veel meer filtermateriaal in dan standaard meegeleverd.
Desondanks kom ik niet van mijn nitriet af, ververs 15% per dag al een week of twee.
Nitriet is net meetbaar met de Colombo test koffer..

Verder loopt het systeem op een oase eco 20000 die op de bodem ligt. Aangesloten op een 50mm pvc buis die diagonaal over de bodem ligt.
Er liggen geen poepresten op de bodem en het systeem draait nu sinds september vorig jaar.
Voer nu takazumi mix ongeveer 80 gram per dag.

Nu ben ik van plan om er nog een Sansai mini trickle bij te plaatsen.
Middels een aftakking beneden aan de pomp wil ik deze gaan voeden.

Zou dit een goede oplossing zijn?

Elapha

Berichtdoor FFF » Do 19 Mei 2016 23:34

Ik zie meerdere dingen die me opvallen.
Wat filtermedium heb je ongetwijfeld voldoende maar waarschijnlijk wordt het simpelweg niet effectief toegepast.
Om bacteriën te laten groeien heb je veel zuurstof nodig, en dat voeg je in dit filter niet toe.
Water kiest ook de makkelijkste weg, je heb fijn materiaal met nog fijnere poriën, hoeveel voedingsstoffen bereiken de bacteriën in die poriën?
Daarom ben ik niet kapot van dit type filter, als je een simpele bak zou hebben waar je het door laat stromen en je plaatst daar een paar luchtschijven onder dan heb je meteen een zuurstofrijke omgeving en een veel betere circulatie IN je filter. Niet voor niets functioneren een bewegend bed en een trickle zo goed, veel zuurstof, veel stroming.

Je idee om een trickle te plaatsen is goed. Een trickle start zeer snel op.
Maar je basis filter en aansluiting is matig. Sowieso ben ik tegen dit soort pompgevoede systemen.
Ik zal alle argumenten bespraken, daar ben je wellicht zelf ook al achter.

Maar een eco pomp van 20000 liter op een 50mm aangesloten pompgevoed systeem staat garant voor een zeer lage netto flow.
Als je dan ook nog af gaat takken dan hou je letterlijk 2x niets over van je 20000 liter.
Want je moet dan waarschijnlijk ook nog flow gaan regelen door kranen en dergelijke.
Anders heb je kant dat de trickle veel te hard gaat als die tegendruk lager is.

Anyway, ik zou zeker overwegen een permanente oplossing te bedenken.
In mijn ogen is het beste alsnog een bodemdrain te voorzien (eventueel een reversed drain) en een gravity opstelling te maken.
Het oase ding gooi je de deur uit en je plaatst een paar grote kamers die je kunt beluchten.
Daar gooi je even simpel gezegd het hele zooitje medium in en je filtert al een stuk effectiever.
Daarnaast staat je pomp dan gravity (waar eco pompen voor gemaakt zijn) en zal je netto stroming veel groter zijn.

Welke oase heb je precies? Een eco of eco plus of?

FFF
moderator

Berichtdoor Elapha » Vr 20 Mei 2016 8:49

Bedankt voor je reactie,

Ik gebruik de oase aquamax eco premium 20000.

Ben wel vergeten te vermelden dat de ruimte waar het filtermateriaal ligt, belucht word door een koiflow 30.
De flow is volgens mij best groot, stroomt heel hard via de 110 retour de vijver in (hoeveel precies weet ik niet)
Voorlopig ga ik (vanwege gebrek aan kennis) niets aan de vijver veranderen (in de zin van bodemdrain) wel wil ik graag een trickle bijplaatsen.
In de toekomst zal ik wellicht eea aanpassen als ik precies weet hoe het eea aan te pakken.
Momenteel durf ik het niet aan om zelf te knutselen.

Ik neem aan dan een sansai mini (met een aparte pomp gevoed) zal voldoen om als extra op dit concept mee te draaien?

Elapha

Berichtdoor Fr3ddy » Vr 20 Mei 2016 9:34

In een sansai mini trickle gaat precies 10kg bacteria home.

Ik heb hier een trickle met 3 lagen en in totaal 50kg bacteria home (1e laag 20kg, 2e laag 20kg, 3e laag 10kg).

Fr3ddy

Berichtdoor nick22 » Vr 20 Mei 2016 18:34

hier staat een trickle met bacteria home, idd hoeveel oppervlak dit medium heeft is mij onbekend.en zit op dit moment 20 kilo in en veel alfagrog. waarvan ik begin dit seizoen een deel van heb verwijderd omdat ik denk dat dit teveel medium is in totaal.

de trickle heb ik in januari weer opgestart ,maar dat doe ik volgend jaar waarschijnlijk niet meer,gewoon doordraaien.
(kamerfilter draait zowiezo door)

nitriet heb ik ook gehad dit jaar,en nog lang ook met hele hoge waardes(hanna pocket)en jbl druppel ter controle

het verversen hielp niet, of tijdelijk . na op verschillende plaatsen en bij verschillende mensen advies gevraagd. het kamerfilter moest belucht gaan.
worden.
nu 1,5 week later is het acceptabel,hopen op meer zon dan word het nitriet wel 0.

nick22

Berichtdoor leon77 » Za 21 Mei 2016 0:31

Even hier op in hakend, heb nl ook een trickle, maakt het nog uit of je 2 verschillende soorten materiaal gebruikt, of moet je dat juist niet doen? even als voorbeeld, ik heb 2 lagen in mijn trickle is het verstandiger om alle 2 de lagen bacteriahome te vullen of 1 laag siporax en 1 laag bacteriahome.

leon77

Berichtdoor Elapha » Wo 24 Aug 2016 13:48

De kogel is door de kerk,

we willen graag de manier van filteren veranderen van pomp gevoed naar gravity.
Dit betekend dat we verschillende wand doorvoeren moeten gaan maken (door de betonblokken), aangezien ik niet weet hoe dit moet ben ik eigenlijk opzoek naar iemand die in de regio geleen/beek woont en ons zou willen helpen.
Uiteraard tegen een vergoeding.

Mvg Donny

Elapha

Berichtdoor Elapha80 » Wo 24 Aug 2016 18:41

Mijn oude account werkte helaas niet meer, en de aanvraag voor nieuw wachtwoord kwam niet aan.
Dus een nieuw account aangemaakt ;-)

Elapha80

Terug naar Water & Waterkwaliteit