Google+

Zachter water - gunstig of niet?

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Zachter water - gunstig of niet?

Berichtdoor PeterKrimpen » Di 10 Mei 2016 15:17

Bij ons in de omgeving is de waterleverancier bezig met een nieuwe filterinstallatie, zodat binnenkort het water minder hard wordt. Nu is dat natuurlijk erg gunstig voor veel zaken (apparatuur gaat door minder kalk langer mee en lager energieverbruik). Maar ik vraag me af: is dit ook gunstig voor onze koihobby? Enerzijds lijkt het me van wel: er wordt gebruik gemaakt van omgekeerde osmose, wat veel mensen denk ik niet voor niets op de vijver installeren. Aan de andere kant: het water is nu erg hard (Duitse hardheid 13,2) en een hoge KH-waarde is goed voor je water (voor het bufferend vermogen van je PH-waarde). Of is de KH een totaal andere waarde wat niets met Duitse hardheid te maken heeft?

Voor de liefhebber staat op deze website er meer informatie over: https://www.oasen.nl/drinkwater-maken/P ... ikel.aspx/

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hier meer kaas van gegeten hebben en weten of dit een positieve of negatieve invloed heeft op het vijveren. Of misschien zijn de verschillen zo minimaal dat dit helemaal geen invloed heeft? Ik heb geen idee.

PeterKrimpen

Re: Zachter water - gunstig of niet?

Berichtdoor Aros » Wo 11 Mei 2016 8:52

Een hoge GH waarde is goed voor plantengroei maar heeft bij mijn weten weinig verdere effecten op je koivijver. Een hoge KH is goed als buffer van je PH idd maar zelf had ik de KH ook weer niet al te hoog. Een hoge KH gaat nml vaak samen met een wat hogere PH en daar heb ik hier in de buurt nog al last van. (8-8,5)

Op mijn quarantainebak had ik in het verleden soms een KH van 2-3. Sommige mensen worden dan nerveus omdat ze dan bang zijn voor een PH crash maar als je voldoende ververst is er niets aan het handje...

Terugkomend op je GH waarde: Als je geen plantenfilter heb zal je er waarschijnlijk weinig van merken...
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Terug naar Water & Waterkwaliteit