Google+

seneye/ Hanna testers

Over waterwaarden meten, algen e.d.

seneye/ Hanna testers

Berichtdoor leon77 » Wo 13 Apr 2016 16:06

Zijn er op het forum leden die zowel met de Hannatesters als de Seneye werken. Zit voor mezelf te bedenken waar ik in de toekomst voor moet gaan. Alleen Hanna testers, of een combinatie van de Hanna testers en de Seneye. Financieel scheel het iets, maar hoe zit het met gebruikers gemak, en betrouwbaarheid.

leon77

Re: seneye/ Hanna testers

Berichtdoor leon77 » Wo 13 Apr 2016 20:23

Of natuurlijk alleen de Seneye, vergeten erbij te zetten, is dit voldoende?

leon77

Berichtdoor marco67 » Wo 13 Apr 2016 23:00

Ik heb zowel een seneye als diverse pocket meters en fotometers (microexact) en ze hebben allemaal een eigen doel
De fotometers geven een exacte waarde en hoeven niet gekalibreerd te worden ( is niet helemaal waar ze kalibreren zichzelf voor de werkelijke meting)
De pocket meters geven een nauwkeurige meting mits ze regelmatig gekalibreerd worden.
Echter beide zijn moment opnames en het kan wel is interessant zijn om een trend te zien en dan zijn apparaten als de seneye handig.
De seneye is voor een koivijver wel erg beperkt (naar mijn smaak) het meet vrije ammonium, temp en ph. Hij is ook niet erg nauwkeurig maar je kan wel een trend zien. Ik zal nooit water gaan bijsturen op de waardes die de seneye aangeeft als hij een piek geeft dan pak ik altijd de fotometer om te kijken wat de waarde echt is.

Dus als de financiën het toelaat zou ik voor de seneye en een fotometer gaan of simpel de flesjes. Maar continu metingen zijn nog niet zo simpel zeker niet voor een redelijke prijs.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor leon77 » Do 14 Apr 2016 3:15

Welke fotometers heb je dan en waar heb je deze gekocht. Wat stel je voor om het beste mee te beginnen?

leon77

Berichtdoor marco67 » Do 14 Apr 2016 12:50

ik heb een "exact micro 10" dit is degene die ik het meest gebruik, heb er ook nog 1 van hanna maar die vind ik niet zo handig. houd er wel rekenning mee dat deze in gebruik net zo duur is als de flesjes omdat je bij deze stripjes moet kopen met reagent. waar je mee moet beginnen ligt aan wat je wilt, als ik voor mij zelf kijk is een simpele reden dat ik de metingen met de flesjes maar moeilijk kan aflezen dus ik geef de voorkeur aan iets wat domweg een getal geeft.
het liefst zou ik een continu meting doen, maar deze moet dan wel betrouwbaar zijn voor sommige metingen zijn er goede oplossingen maar voorandere zijn ze weer niet betrouwbaar of niet te betalen. om even een voorbeeld tegeven ik heb ozon op de vijver dus ik heb daar ook een redox meter voor als ik 2 zondes neem 1 van kunstof en de ander van glas dan begint de glas met een lagere redox ongeveer 50mv lager maar naar een week geeft deze ongeveer 200mv meer aan als de kunstof zonde als je alles dan weer heb schoon gemaakt begint het feest opnieuw als ik dan vervolgens de hanna pocket meter neem dan heb ik weer een andere waarde terwijl in de eijkvloeistof alles het zelfde aan geeft.

maar als je begint met de koi hobby zou ik voor de flesjes gaan als je zo'n hele kit koopt kan je alles in het begin meten en kan je op je gemak kijken welke metingen je vaak doet en welke je digitaal zou willen meten. want laten we eerlijk zijn de meeste meten alleen nog amonium en af en toe nitriet, nitraat en heel zelden ph laat staan o2, alleen als je net zo debiel als mij bent wil je graag alles over je water weten en wat het effect is als je er een middeltje in gooit.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor nick22 » Vr 15 Apr 2016 16:02

ik heb de seneye gehad, was wel leuk maar er stond steeds een laptop op.
verder heb ik testset van sera,colombo en jbl gehad
op dit moment gebruik ik de hanna test eitjes. ph/temp ammoniak,nitriet,kh

nick22

Berichtdoor leon77 » Vr 15 Apr 2016 16:23

ben je er tevreden over Nick, vergelijk je ze, de uitkomsten, wel eens met een druppeltest.

leon77

Terug naar Water & Waterkwaliteit