Google+

Water nog steeds troebel, help !!

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Water nog steeds troebel, help !!

Berichtdoor Hercule » Do 03 Dec 2015 23:31

Hallo iedereen.

Ik zit al sinds enkele maanden met troebel (groene zweefalgen) water.
Maar nu het al december is maak ik me toch al wat zorgen en hoop dat ik me via jullie kennis kan verhelpen, zodat ik tegen het nieuwe vijverseizoen opnieuw een gezonde en heldere vijver heb.
Ik heb een vijver van 72 kuub (13/4/1.40) aangedreven met een vijverpomp Mebner M 26000, een UV lamp van 95w en een 4 kamerfilter delta4.
Bestaande uit borstels, 2 maal groene matala matten en blauwe matten in de laatste kamer, waarvan het water de filter neerwaarts verlaat in een zowat halve kamer (qua breedte) via een 110 pvc buis richting kopkant vijver enzo via afvoer in de bodem halfweg de vijver opnieuw naar pomp, filter...

In de vijver zitten momenteel 2 jonge steurs en zo'n 12 jonge goudwindes om de vijver wat leven te geven, want de grootste bedoeling is om het vooral als zwemvijver te gebruiken.
Visbezetting is volgens 72 kuub dus quasi nihil. Helder water is voor mij dus de voornaamste eis. Er is geen moerasazone of planten in verwerkt. Volgens de instalateur kan dit door de kamerfilter perfect bekomen worden. Maar sinds deze zomer heb ik nog altijd last van zweefalgen, ondanks de koude temperaturen van nu.

Zou ik dit eventueel kunnen oplossen door 1kamer te vervangen door bacteria house of siporax met bijkomend luchtpompje en een luchtpompset (oase aquaoxy) in de vijver?,
Enkel maerl heb ik al eens laten oplossen, maar zonder iets van helderder effect...

Iemand een idee wat het probleem is en wat ik hieraan kan doen?,
Mvg hercule

Hercule

Re: Water nog steeds troebel, help !!

Berichtdoor marco67 » Vr 04 Dec 2015 1:26

Hallo Hercule,
Alles in je filterset is te licht voor 72m3 water. het zal je water best wel gezond houden met zo'n lage vis besetting maar niet alg vrij. wat je kan proberen is er een anti alg middel in te gooien in het voorjaar, ik heb goede ervaringen met bt+ green control (ik gebruik het alleen voor als ik last van draadalg heb) er zitten geen zware metalen in en is ook veilig voor ons (Aldus de fabrikant)
probeer de vijver zo proper mogelijk te houden dan heb je kans dat je het gaat redden met je filterset maar ik heb er een hard hoofd in.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Hercule » Vr 04 Dec 2015 18:13

Zou een extra zuurstofpomp + bacteria house/siporax dan niet helpen?, Welke filter zou dan daar wel geschikt voor zijn?,

Hercule

Berichtdoor marco67 » Vr 04 Dec 2015 23:05

Nee ik denk het niet, ik denk dat je flow te laag is voor 72m3. Als naar de specs van jouw filter kijkt kan hij maximaal 18m3 doorstroming aan , nauw is dat voor de biologische belasting die je hebt waarschijnlijk wel genoeg, maar voor je uv niet. Als je uitgaat van 3 watt per m3 dan hoort daar een behoorlijke pomp bij. Bij de koi vijvers willen we de hele inhoud van de vijver eens per 1 a 2 uur rond pompen. Als we even naar zwembaden kijken die moeten eens per 4 uur rond gepompt worden maar die hebben chloor tabletten. Ik zou is gaan babbelen met degene die je dit geadviseerd heeft. Wat je zou kunnen proberen is nog een pomp met daaraan alleen een uv zodat je samen met je huidige filter genoeg flow hebt en genoeg uv. Maar wil ik gelijk de kanttekening bij maken dat als je meer vis krijgt je met je bioloog in de knoop komt te zitten. Dus eigenlijk moet je minimaal zo'n set die je er nu hebt staan nog is naast zetten. En ga je op een gegeven moment koi's houden dan is ook dit te klein.
Volgens de optimistische getallen van de fabrikant is de delta 4 geschikt voor 20m3 koi vijver,
30m3 normale vijver met planten en vissen en 50m3 voor een bak water zonder vissen.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Hercule » Za 05 Dec 2015 12:48

Wat heb jij zelf dan zitten voor een vijver van 100 kuub?,

Hercule

Berichtdoor marco67 » Zo 06 Dec 2015 6:36

dat is geen vergelijk, omdat ik echt een vijver met grote koi's heb en 2 steuren waarvan de grootste 160cm is en er dus kilo's voer per dag ingaan. maar voor het idee
totaal : 140m3 waarvan 100m3 koivijver en 40m3 plantenvijver met 24m3 lava
flow afhankelijk van het seizoen tussen de 40 en 75m3

planten vijver gevoed via de skimmers >> sieve >> pomp >> 40watt uv >> plantenvijver (opgebouwd als 2 kamerfilter) >> retour koivijver

filterlijn koi vijver : 3bodem drains >> trommelfilter >> 80watt uv >> trickle filter met 400kg bacteria house met in de onderste bak 200l bewegendbed media >> 160watt uv >>10gram ozon generator/reactor >> retour vijver
het gedeelte waar 160watt uv zit schakel ik aan en uit naar behoefte. alle uv lampen zijn 40 watt amalgaam dompel uv's

groeten
marco

marco67

Berichtdoor FFF » Zo 06 Dec 2015 9:54

Ik vermoed inderdaad ook dat het te maken heeft met je stroming.
De biologische belasting van die paar visjes is nagenoeg 0 in verhouding tot je vijverinhoud.
Dat betekend ook dat je waterwaardes in alle waarschijnlijkheid goed en gezond zijn.

Maar wat zeer belangrijk is, is dat afval snel afgevoerd wordt.
Ik hoop van harte dat je gebruik hebt gemaakt van bodemdrains en een skimmer?
Dit kan ik niet uit je tekst opmaken maar voor zowel een zwemvijver als een koivijver is dit zeer belangrijk.

Als afval (bijvoorbeeld blad) in de vijver beland en niet snel afgevoerd wordt gaat dit rotten en zorgt wel voor een grote biologische belasting.
De afvalstoffen worden door alg gegeten en die groeien dan als kool (even heel simpel uitgelegd).

Als je vijver schoon blijft en je zo weinig vis hebt kun je bijna geen alg krijgen, die hebben simpwelweg geen eten.
Maar ik vermoed dat deze niet schoon blijft ivm te weinig stoming en misschien ook niet goed aangelegd (bodemdrains en skimmer).
Natuurlijk ook regelmatig je filter reinigen want anders heb je daar het rottingsproces.

Voor een koivijver rekenen we normaal met 3 tot 5 watt UVC per kuub, en een netto storming van minimaal 1x per 2 uur de vijver rond.
Voor kleinere vijvers of een hogere bezetting ga je naar 1x per uur.
1 bodemdrain per 7 tot 9m2 heb je wel nodig, met een minimale netto(!) flow van 8 kuub per drain.
En dan de skimmer niet vergeten voor oppervlakte vuil.

FFF
moderator

Berichtdoor Hercule » Di 15 Dec 2015 17:51

Ja wellicht wel een schitterende vijver, een echte profesional waar ik me bij kan toewenden blijkbaar. Alvast bedankt voor je informatie. Ik wou dat mijn instalateur er ook zoveel van kende, volgens zijn al 50 aangelegde vijvers. Had beter moeten weten en me messchien beter eerder laten informeren.
Mijn waterwaardes zitten overal goed.
Bodemdraines ken ik niet bepaald, ik heb enkel 1 pondtechnics afvoer met ingewerkte epdm.
Skimmers had ik graag laten inwerken, maar was volgens hem niet nodig omdat ik geen bomen had staan er rondom om. Maar ondertussen heb ik er wel al een drijvende oase swimskim 50, goed voor 50 m2.
Ook maak ik 2 a 3 maal per jaar gebruik van mijn pondovac stofzuiger. Dus mijn bodem is quasi kraaknet waarvan ik ook veelal mijn schepnet gebruik. Daarvan kunnen mijn algen dus zeker geen voeding krijgen. Maar om wat op mijn liters te sparen vangde ik het wel op in de vijver, messchien niet zo goed?,
Mijn pomp ververst alle 3 uren de vijver. Te zware pomp dacht ik eerst omdat het na 3 a 4 minuten terug opnieuw de filter verlaat. En alle bacterien in de meerkamerfilter wegspoelt?,
Als ik 3 watt per kuub reken ben ik met 95 watt goed voor 31000 liter. Zou dan een extra UV lamp en een aangebouwde delta 5 soelaas kunnen brengen? Met wat extra borstels en bacteria house?, Heeft een oase zuuratofpomp ook een positieve invloed of zou die buiten energieverbruik niets bijbrengen?

Hercule

Berichtdoor marco67 » Wo 16 Dec 2015 12:37

Hallo Hercule,
ik denk dat je een denk fout maakt, een meerkamer filter doet (nagenoeg) niks voor nitraten en fosfaten en dat zijn nu net de stofjes waar alg van groeit. de bacterien die in je filter zitten zetten hoofdzakelijk amonium om in nitriet en nitriet in nitraat en de laatste blijft de rest stof die je bijna niet uit het water kan krijgen. er zijn speciale filters voor en ook speciale filter materialen er is bv een hars dat nitraat afvangt ook wordt er geclaimd dat filtermaterialen zoals bacteria house en siporax bacterien kunnen huisvesten die nitraat weer omzetten naar nitriet (denitrificatie). deze bacterien houden van een zuurstof arme omgeving en kunnen dus diep in deze poreuse filter materialen leven. maar dit is een veel trager process dan nitrificatie ( deze link staat het precies uitgelegd https://nl.wikipedia.org/wiki/Denitrificatie) als je naar mijn filter kijkt zou je zeggen dat ik genoeg plekken heb waar denitrificatie kan plaats vinden en toch heb ik moeite om mijn nitraat laag te houden, amonium en nitriet worden met 2 vingers in de neus opgeruimt alleen nitraat gaat heel langzaam, meestal ben ik er aan het begin van het vijver seizoen er vanaf. dit is 1 van de redenen dat we bij koi vijvers 10% water verversen per week. ik weet niet of jij je water uit de kraan haalt of uit een bron maar als je het uit een bron haalt, meet daar ook even het nitraat en het fosfaat gehalte als dit hoger is als in je vijver heeft het dus geen zin om te verversen en zou je kunnen nadenken om er een osmose aparaatje op de bron te zetten.
hou er ook rekening mee dat het denitrificatie process ongeveer een jaar nodig heeft om op te starten.

dus als we er nou is vanuitgaan dat we nitraten en fosfaten bijna niet uit onze vijver kunnen krijgen en je wilt toch zo min mogelijk nitraat, dan zal je de vaste stoffen (dode alg, bladeren, poep, etc )die we wel simpel kunnen filteren zo snel mogelijk uit het water willen hebben zodat deze niet in de stikstof kringloop terecht komen. ((linkje over stikstofkring loop http://www.nvn-koi.nl/content/downloads ... ngloop.pdf) ik weet niet zeker of deze link mag ik stuur hem voor de zekerheid ook even in een pb ) Dus dan krijgen we wat van die regels (wat fff ook al schreef) om ons op weg te helpen:
1.)Voor een koivijver rekenen we normaal met 3 tot 5 watt UVC per kuub, en een netto storming van minimaal 1x per 2 uur de vijver rond.
2.)Onderhoud filter: voorfilter (vortex, sieve, kamer met borstels, etc) dagelijks reinigen , alle andere kamers 1 kamer per week reinigen.
3.)Weekelijks 10% water verversen.
op alle punten kan je we sjoemelen alleen punt 1 moet je dat niet doen. en nu heb dan wel is waar geen koivijver alleen hij is wel hetzelfde op gebouwd (kale bak met los filter)
als we nu naar jouw filter kijken verpomp jij max 18m3 per uur. ja ik weet op de doos van de mesner pomp staat 26m3 per uur maar bij alle pompen gaat het aantal m3 rap omlaag zodra je weerstand hebt (te dunne buizen/slangen, bochten en opvoer hoogte) de fabrikant van de delta 4 geeft aan dat er maximaal 18m3/per uur door het filter kan dus als er niks aan je filter verbouwd is en hij stroomt niet over dan doe je max 18m3/uur (meet maar is hoe snel je een 10l emmer vult bij de uitstroom) je zou dus meer moeten gaan verpompen. dus een delta5 achter een delta 4 zetten heeft geen nut de flow blijft dan nog steeds max 18m3 er naast zetten met een eigen pomp dat heeft zin.
als je daar dan ook nog een 95watt uv opzet dan moet het goed komen.

maar wat ik in jouw geval zou doen is geduld hebben en de UV voor nu uitzetten het water is nu toch te koud om in te gaan zwemmen dus laat hem maar groen worden. als het alg groeit eet het ook de voedings stoffen op schep wel regelmatig de dode alg uit de vijver. en op het moment dat het weer wat warmer begint te worden de uv weer aan. en is je vijver na 2 weken nog steeds knots groen dan kan je er altijd nog een anti alg middel in gooien. maar je hebt ook kans dat je dan al een mooie draadalg mat langs de wand hebt en die eten het zelfde als zweef alg en zal de zweef alg verdwijnen.
je kan nog even over de hars nadenken en wat we in nederland ook kennen is de "pond zinger" die bind fosfaten 2 van mijn neefjes hebben ook een vijver en bij de 1 werkte het en bij de ander niet dus misschien iets om te proberen is in iedergeval goedkoper als een 2e filterlijn en verbouwingen aan en in de vijver zijn fijner als het zomer is :drinken :lol: .

groeten
marco

marco67

Terug naar Water & Waterkwaliteit