Google+

draadalg

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Re: draadalg

Berichtdoor snoek » Do 19 Mrt 2015 22:43

Ik denk met nitraathars in de filter te doen zullen zeker minder groeien en ook afsterven later (toch bij mij )maar ja ik heb ook nog een lavafilter met lies . grts luc.

snoek

Berichtdoor johnM » Vr 20 Mrt 2015 13:35

Johan relou schreef:Zelf heb ik ook best wat draadalgen ik jeb ook de hele winter 2 x per dag doorgevoerd.
Ik heb het onderstaande stuk gelezen op een andere koi site.
Spa rood zou de ph tijdelijk verlagen waardoor ze afsterven ik vraag me aleen af wat een ph verlaging met de koi doet. Maar het zou dus kunnen werken ik twijfel nog om het toe te passen.
ben benieuwd of er hier mensen mee bekend zijn?
Gr. Johan.

verhinderd te groeien?? het verdwijnt, binnen 10 dagen was de draadalg bij mij weg, ik had een vijver van 25 cub, en heb daar toen der tijd de inhoud van 10 flessen spa rood in gegooid.
hoe ik er achter kwam? via Harm Duursma, een welbekend man in de Koi hobby.
maar ik moet er wel bij zeggen bij de ene vijver wil het wel en bij een andere weer niet, hoe dat weer kan weet ik ook niet.
geloof me ik zet dit niet zo maar op het forum neer, daar ben ik veel te serieus met de koihobby voor bezig.
de reden waarom ik het nooit eerder op welk forum dan ook gezet heb is dat ik dit soort reactie's dus wel verwacht had.

kamiac heb ik ook goeie resultaten mee ook met temperaturen van 5 graden, maak een beker kamiac klaar en mik de inhoud in de vijver i.p.v. in het filter, en je zal zien dat de draadalg stukken minder word 

Dat is zeker wel de oplossing en ook hier op het forum al vaker behandeld ,er wordt bier in de vijver gegooid ikzelf heb een koolzuurapparaat voor priklimonade waar ik dan gewoon water in doe en dan koolzuur daaraan toevoeg ,werkt al jaren perfect.
En ja spa rood is dan ook weer een idee .

Gr John

johnM

Berichtdoor ad je » Vr 20 Mrt 2015 15:32

die ph verlaging wat moet ik me daarbij voorstellen?
bv van een goede ph van7 a 8.5 die zakt naar bv 5.5 a 6?? wand dan speel je met vuur, een ph van bv 6 is zuur water.en daaronder wel dan wou ik er niet eens in zwemmen.ik hoop toch dat dit niet zo extreem is?? die ph verlaging cq zuur verhoging.

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/ ... water.html
een stukje uit de link.
Wat moet ik doen bij een kritiek lage pH-waarde?
Onmiddellijk een deel van het water verversen en voortdurend flink beluchten.
Daarnaast ook de gH- en kH-waarden op orde brengen om herhaling in de toekomst te vermijden.

Wat moet ik doen bij een kritiek hoge pH-waarde?
Onmiddellijk een deel van het water verversen en stoppen met beluchten.
Aanwezige beluchters, fonteinen en watervallen uitzetten.
In de meeste gevallen ziet u dan de pH-waarde dalen.
In zeer kritieke gevallen kan als noodmaatregel, PH-Min worden gedoseerd, CO2 in gas of vaste vorm of zelfs sterk verdunde natuurazijn.zit in dit stukje tekst niet de clou co2 ??

ad je

Berichtdoor Johan relou » Za 21 Mrt 2015 10:47

Toch denk ik al mensen zeggen dat het werkt het geen probleem zou moeten geven de tijdelijke ph verlaging. Het zal natuurlijk minimaal zijn. En de meeste vijvers hebben denk ik een hoogere ph waarde dan 7 denk eerder 8 of 8.5. Dus als de ph dan al 1 punt zou zakken denk ik niet dat je koi daar last van hebben denk dat een kp behandeling voor de koi heftiger is als 10 flessen spa rood op 20m3. Gr. Johan.
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Berichtdoor carper » Za 21 Mrt 2015 21:26

Gewoon eruit halen en trouwens mooie filters hoor
Gebruikers-avatar

carper

Berichtdoor mollie » Di 24 Mrt 2015 14:09

Lijkt me niet dat de ph zakt van 10liter spa op 20m3 vijver maar misschien dat als iemand het toepast even wil meten voor en na de spa
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor ad je » Di 24 Mrt 2015 20:31

mollie schreef:Lijkt me niet dat de ph zakt van 10liter spa op 20m3 vijver maar misschien dat als iemand het toepast even wil meten voor en na de spa

lijkt mij ook niet maar wil het wel graag weten,,als je wel weet dat de ph zakt dan moet je ook weten hoeveel.lijkt mij.
ik bv met me ph van 7 a 7.5 wil niet ineens 6 of minder hebben.

als het dan helpt zou dat een uitkomst zijn toch voor velen,beter dan al die elektrieke koper schieters en zink poedertjes,misschien dat ze een keer boeren na wat liters koolzuurgas. :)

ad je

Berichtdoor johnM » Di 24 Mrt 2015 23:20

zoals ik in een eerder bericht al aangaf ,ik heb het niet met spa gedaan maar met een sodaclub automaat .
flessen vullen met kraan water opde sodaclub schroeven vullen met koolzuur en klaar .
en dat op een 8 kuub vijver een fles of 6 7 erin gedaan .
Dit was vorig jaar en daarna geen draadalg meer gehad en je ziet de alg aan de wanden bruin worden en doodgaan .2-3 maanden later zie je zelfs nog steeds koolzuur belletjes aan de wanden zitten .
Binnenkort ga ik dat uiteraard weer doen en dan zal ik de ph eens meten voor en na .
DIT HELPT ECHT BESTE FORUM LEDEN EN IS NIET SCHADELIJK VOOR DE VISSEN .
Ik doe dit al 3 jaar en er is nog geen vis gestorven.

GrJohn

johnM

Berichtdoor mollie » Wo 25 Mrt 2015 10:28

Zou fijn zijn als je dat doet om een beeld te krijgen
ik denk dat de bubbels die je na verloop van tijd nog ziet aan de wand zuurstof is dat de algen produceren verder vind ik het toch maar vreemd dat gekke fenomeen mocht ik draadalgen krijgen test ik het ook gelijk wel met meer waardes dan alleen de ph
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor jos525i » Do 26 Mrt 2015 14:04

Ik heb hier nu dus ook draadalg in de vijver en iets verhoging van nitriet en nitraat en iets ammoniack.
we ben bezig om de vijver half leeg te pompen en om de paar dagen aan te vullen .
Ik heb geen waterplanten of plooien in de vijver zitten.
De vijver is 20 kuub 360m lang en 360 breed en 2 meter diep pompgevoed met een 20 kuubs pomp door 50mm leiding (aanvoer) en 110mm uitloop.
Daar zal verlies in zitten dat ik een kuub of 10 tot15 per uur door het filter loopt.
Ook ik wil geen zooi in de vijver kieperen.
Gebruikers-avatar

jos525i

VorigeVolgende

Terug naar Water & Waterkwaliteit