Google+

draadalg

Over waterwaarden meten, algen e.d.

draadalg

Berichtdoor rudiedokus » Di 03 Mrt 2015 9:25

hallo iedereen.
ik heb wat hulp nodig vanwege mijn alg problemen.
ik heb nu na de winter een serieuze draadalg probleem.
dus mijn vraag is hoe los ik dit op.
ik ben niet van plan om vreemde vloeistoffen in mijn water te goeien dus wil het met de hand doen en zo natuurlijk mogelijk.

iemand ideeën

alvast bedankt

rudiedokus

Re: draadalg

Berichtdoor WILLIAIVI » Di 03 Mrt 2015 12:00

ik gebruik vaak een wc-borstel om het uit de vijver/plantenfilter te halen.

WILLIAIVI

Berichtdoor Kanarie » Di 03 Mrt 2015 13:50

Ik heb er ook alweer last van. Dit gaat vanaf de bodem en aan de wanden.
Het water gemeten en er zitten geen ongewone waarden aan voedingsstoffen in.
Op de plekken waar de zon de vijver in komt zie ik met name de draadalg ontstaan.

Kanarie

Berichtdoor marco67 » Di 03 Mrt 2015 13:52

als je echt lange slierten hebt bamboe stokje in de accuboor machine (desnoods 1 uiteinde van het bamboe stokje iets slijten)

marco67

Berichtdoor rudiedokus » Do 12 Mrt 2015 10:32

nu heb ik gelezen dat rivierkreeften draadalg eten is daar een punt van waarheid bij of een fabeltje

rudiedokus

Berichtdoor Fr3ddy » Do 12 Mrt 2015 10:41

Die gaan je draadalg probleem echt niet verhelpen. Ben ook bang dat de koi ze binnen 10 minuten verorberd hebben :lol:

Ik heb zelf ook een behoorlijk draadalg probleem momenteel. Ik ververs nu meer de hoop dat het afsterft... maar ik zie nog totaal geen verandering :x

Fr3ddy

Berichtdoor Kanarie » Do 12 Mrt 2015 12:09

Ik lees op internet dat zuurstofplanten de concurrenten zijn van draadalg.
Er is zelfs een soort welke een stof afscheid om algengroei tegen te gaan.

Dit wil ik wel eens proberen.
Is het mogelijk zuurstofplanten op een drijfeiland te plaatsen en over de rand te laten groeien?

Kanarie

Berichtdoor ad je » Do 12 Mrt 2015 12:34

kanarie draad alg kun je bestrijden met zuurstof planten,maar zuurstof planten groeien onder water,niet op een drijvend planteneiland,
maar dan heb je er wel wat nodig,bv heb je in heel de vijver heel veel draadalg zul je het nooit redden met 2-5 plantenbakken onder water,plus draadalg is eerder aan de gang dan een plant,
eigenlijk zegt een draadalg gewoon er is een teveel aan voeding,dus ga ik groeien,zet je dan planten in je vijver die nemen dan de voeding ,,bij voldoende planten,, weg van de draad alg,
kijk in elke natuurplas/gemeente vijver met vis en planten etz,eerst algen en dan komen de planten,wederom een heleboel planten dus,anders redden ze die strijd nooit,evenwicht heet dat :)
je kunt de boel een beetje ondersteunen door bv in de winter/voorjaar er een zak of twee zeoliet in je filter te hangen.dan heb je doorgaans minder last van draad alg.
maar nogmaals wil je zuurstof planten etz laten winnen van draadalg zit je al gouw op een 60+++% aan planten/oppervlakte dan he,geen 60% van je totale vijver inhoud,

ad je

Berichtdoor ad je » Do 12 Mrt 2015 12:44

ps natuurlijk kun je ook drijf/hang eilanden gebruiken hoor,begrijp me niet verkeerd,,
maar daar zet je bv moeras/waterkant planten in,en daar geld vaak bij de snelste groeiers pakken het meest,dus een bv een gele lis,, nadeel van die lissen bv is ze worden immens groot.dus topzwaar,en willen dan omkiepen bij een beetje wind,
plus gebruik je dan een eiland bescherm dan de folie?/epdm,wand het gaat bewegen en schuren,tegen de wanden.en naar 3-5 jaar kan de boel dan kapot gaan.

bv deze plant als die het doet :) Kalmoes
Kalmoes is een plant met grote rechtopstaande bladeren die bekend staat om zijn grote opname van fosfaten. Ook kent Kalmoes een lichte ontsmettende werking waardoor hij ook erg geschikt is voor zwemvijvers. Kalmoes geeft ook nog eens een heerlijke geur af.
schrijft men :)

ad je

Berichtdoor Johan relou » Do 19 Mrt 2015 14:59

Zelf heb ik ook best wat draadalgen ik jeb ook de hele winter 2 x per dag doorgevoerd.
Ik heb het onderstaande stuk gelezen op een andere koi site.
Spa rood zou de ph tijdelijk verlagen waardoor ze afsterven ik vraag me aleen af wat een ph verlaging met de koi doet. Maar het zou dus kunnen werken ik twijfel nog om het toe te passen.
ben benieuwd of er hier mensen mee bekend zijn?
Gr. Johan.

verhinderd te groeien?? het verdwijnt, binnen 10 dagen was de draadalg bij mij weg, ik had een vijver van 25 cub, en heb daar toen der tijd de inhoud van 10 flessen spa rood in gegooid.
hoe ik er achter kwam? via Harm Duursma, een welbekend man in de Koi hobby.
maar ik moet er wel bij zeggen bij de ene vijver wil het wel en bij een andere weer niet, hoe dat weer kan weet ik ook niet.
geloof me ik zet dit niet zo maar op het forum neer, daar ben ik veel te serieus met de koihobby voor bezig.
de reden waarom ik het nooit eerder op welk forum dan ook gezet heb is dat ik dit soort reactie's dus wel verwacht had.

kamiac heb ik ook goeie resultaten mee ook met temperaturen van 5 graden, maak een beker kamiac klaar en mik de inhoud in de vijver i.p.v. in het filter, en je zal zien dat de draadalg stukken minder word 
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Volgende

Terug naar Water & Waterkwaliteit