Google+

oesterschelpen

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Re: oesterschelpen

Berichtdoor ad je » Do 23 Jan 2014 1:14

ad je schreef:dus kun je beter, om de huishouding op pijl te houden, eens naar dit gaan kijken,van bv ,,reclame,,_fossiele_zeewierkalk_van_cocolieten
in elk boeren toeleverings bedrijf,te verkrijgen,dit zijn de korrels,
is ook verkrijgbaar in poederform en heet dan mearlkalk,verschil is er niet,behalve de prijs,
is alle twee gemaakt van zee schelpjes,

kleien aanvulling ik gebruik planten filter en vijver dus ik moet wel toevoegen,vandaar mijn antwoord ,,vergeet het nog wel eens erbij te vermelden,

en voor de rest hier wat nu als je zacht water hebt?,ik zit hier in een streek die hard water heeft zegt men,maar dat is in mijn geval nog niet eens genoeg,
of is geheel nederland/belgie nagenoeg gelijk wat hardheid aangaat de laatste jaren.dan zul je toch moeten aanvullen met kunstgrepen?

ad je

Berichtdoor bakkenes » Do 23 Jan 2014 1:28

Is de werking van oesterschelpen eindig of?
Met vriendelijk groet,

Jan Willem

bakkenes

Berichtdoor Ronald » Do 23 Jan 2014 7:55

Nee ze lossen op juist door de zuurgraad als ik me niet vergis.
Gebruikers-avatar

Ronald
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor Oudehorne83 » Do 23 Jan 2014 15:27

Meen eens gelezen te hebben dat je goed om moet passen met die dingen. Ze leven niet heel lang en dode exemplaren moet je zsm verwijderen. Is niet goed voor de vissen. Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden.
Gebruikers-avatar

Oudehorne83

Berichtdoor pater » Do 23 Jan 2014 16:05

Oudehorne83 schreef:Meen eens gelezen te hebben dat je goed om moet passen met die dingen. Ze leven niet heel lang en dode exemplaren moet je zsm verwijderen. Is niet goed voor de vissen. Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan vinden.

Het gaat bij oester schelpen alleen om de schelp hier zit geen leven meer in ,zolang je waterwaarden goed zijn is het alleen een toevoeging aan je filtermateriaal en kan je beter voor iets kiezen met meer aanhechting .Het word vooral gebruikt om de KH te verhogen wanneer die erg laag is en zodoende meer buffer hebt voor je PH .
zelf heb ik een KH van 4 en PH van 8 ,ik heb een jaar 25 liter oesterschelpen in mijn kamer filter gehad en mijn waarde is niet veranderd in die periode terwijl ik mijn KH iets hoger wou krijgen dus heb ze maar weer verkocht .
mvg Frits
Gebruikers-avatar

pater

Berichtdoor Oudehorne83 » Do 23 Jan 2014 18:53

Zo, was ik even lekker wakker. Hoe ik er bij kom, geen idee. Bedoel natuurlijk van die zoetwatermosselen maar daar gaat het hier helemaal niet over. Excuus!
Gebruikers-avatar

Oudehorne83

Berichtdoor Ronald » Za 25 Jan 2014 7:05

:lol: maakt niet uit.
Gebruikers-avatar

Ronald
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor pieter1810 » Wo 06 Apr 2016 8:31

wel zorgen dat er geen vervuiling in de schelpen blijft hangen,want dan krijg je juist weer verzuring,..

dus zorgen dat er een grote luchtsteen bv onder je schelpen ligt om troep los te weken.

verzuring gaat sneller dan dat je je KH en PH kan boosten

pieter1810

Vorige

Terug naar Water & Waterkwaliteit