Google+

NH3 Probleem????

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Re: NH3 Probleem????

Berichtdoor nl12439 » Vr 28 Jun 2013 9:10

Allen.... tot zover bedankt voor de adviezen en informatie.... NH3 was toch al weer stiekem opgelopen naar 0.052 (op de Seneye), ben nu met waterwissels dit naar beneden aan het brengen..

Ik laat alle informatie even op me inwerken en kijk daarna welke stappen ik ga ondernemen

nogmaals bedankt

Alex

nl12439

Berichtdoor Roy_vierwind » Vr 28 Jun 2013 10:32

Ik begrijp niet wat t probleem is??? De seneye meet schijnbaar heel precies het NH3 gehalte. Een NH3 gehalte van 0,052 is niet schadelijk voor de vissen.. 0,5 wordt pas schadelijk, oftewel het 10 voudige!! Dan nog is het afhankelijk van de PH en temp wat de hoeveelheid ammoniak! NH4 In het water is. Ik denk dat je je hierin nog eens goed in moet verdiepen.
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor jeroen27 » Vr 28 Jun 2013 20:07

mijn NH3 is ook meestal 0.020 of 0.030 met de seneye, ik dacht ook dat dat teveel was maar nu lees ik dat er meer mensen dezelfde waarde hebben dus dan zal het wel goed zijn.
Gebruikers-avatar

jeroen27

Berichtdoor M@rk » Vr 28 Jun 2013 21:38

Roy_vierwind schreef:Ik begrijp niet wat t probleem is??? De seneye meet schijnbaar heel precies het NH3 gehalte. Een NH3 gehalte van 0,052 is niet schadelijk voor de vissen.. 0,5 wordt pas schadelijk, oftewel het 10 voudige!! Dan nog is het afhankelijk van de PH en temp wat de hoeveelheid ammoniak! NH4 In het water is. Ik denk dat je je hierin nog eens goed in moet verdiepen.

Lekker toon heb je :applaus: :?

Een ammoniak nh3 van (>0.03) 0.052 is op langere termijn schadelijk voor de vissen, bij een niveau van 0.5mg/l is het water totaal niet meer geschikt voor koi. Je haalt ammonium nh4 en ammoniak nh3 door elkaar, Ik denk dat je je hierin nog eens goed in moet verdiepen. Je schijft namelijk : "Dan nog is het afhankelijk van de PH en temp wat de hoeveelheid ammoniak! NH4 In het water is." wat totaal onjuist is.
De hoeveelheid ammoniak nh3 wat kan ontstaan uit ammonium nh4 is afhankelijk van PH en temp, niet andersom.

Maar laat het ammoniak nh3 bij jou maar lekker oplopen tot 0.5mg/l, bij mij ligt de grens op 0.030mg/l. En als de seneye dit aanwijst terwijl de druppeltest 0 nh3 laat zien (omgerekend van de gemeten nh3/4 met ph en temp) dan klopt er gewoon iets niet en dan is er dus wel een probleem.

M@rk

Berichtdoor Roy_vierwind » Vr 28 Jun 2013 21:52

Mark,
allereerst niet verkeerd bedoel, maar het staat er misschien niet zo subtiel ben ik met je eens! Ik heb het inderdaad niet goed verwoord, maar blijkbaar meet de seneye de ammoniak en niet het ammonium zoals ik in de veronderstelling was, aangezien dit werd vergeleken met testsetjes.

De PH en temperatuur bepalen de hoeveelheid cq. verhouding ammoniak/ammonium in het water. Dus linksom of rechtsom, het gaat om de verhouding en word niet omgezet.

Inderdaad zal er dus inderdaad een probleem zijn.. maar met de testsetjes of de seneye is dus nu even de vraag. Ik had nog wel interesse in een seneye?! :over
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor M@rk » Vr 28 Jun 2013 23:12

Geen probleem. :D

Je hebt gelijk dat je nu niet weet of het probleem in de seneye of in het setje zit. Echter meet ik geen ammonium met zowel het colombo als het sera druppel set.

Ik ga de seneye morgen eens in een emmer kraanwater hangen, kijken wat hij doet.

Verder weet ik niet of de seneye direct ammonium meet, of dit zelf omrekend met de temp en de ph die hij ook meet.

M@rk

Berichtdoor Roy_vierwind » Za 29 Jun 2013 9:21

Kan je proberen door een beetje ammonium in de emmer te gooien? Ben benieuwd.
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor nl12439 » Ma 01 Jul 2013 11:59

hoi Allen,

De waarden zijn al aardig gedaald dmv de waterwissels zal eens kijken of ze zo blijven of niet (misschien toch iets te gek geweest met voeren.....)

Blijf het apart vinden dat 2 druppelsets toch iets anders lieten zien als de Seneye. Maar heb ook begrepen ondertussen dat druppelsetjes leuk zijn ter indicatie maar echt super nauwkeurig zijn ze ook niet tov de Seneye....

Voor de zekerheid heb ik wat Siporax besteld om in mijn laatste kamer te leggen baad het niet dan schaad het niet....

Allen bedankt in ieder geval

Alex

nl12439

Berichtdoor scratch009 » Ma 04 Sep 2017 19:23

Ik zie dat dit al een oude topic is, maar ben toch benieuwd of sommige hier al uit zijn naar de verschillen tss druppeltests, fotometers en of Seneye apparaat. Ik heb onlangs ook een seneye device geplaatst in onze vijver. Geeft 0.05 nh3 aan, terwijl sera druppeltest redelijk aan de gele kant is wat <0,5 nh3/nh4 zou zijn.. samen met een ph van 7,8 zou ik onder de 0.05nh3 moeten zitten. Erbovenop heb ik vorig jaar een fotometer aangekocht van sensafe. De eco-check welke ook rechtstreeks nh3 kan meten geeft ongeveer 0.03-0.04.
Ik weet her, de waardes liggen allemaal wel redelijk dicht bij elkaar maar vraag me af of er nog mensen zijn die dezelfde producten hebben liggen vergelijken.

Groeten

scratch009

Vorige

Terug naar Water & Waterkwaliteit