Google+

zweefalg

Over waterwaarden meten, algen e.d.

zweefalg

Berichtdoor buisenpost » Wo 07 Aug 2019 16:54

Wij hebben een vijver van ongeveer 50m3 (50.000 liter) Wij filteren deze als volgt. Ca. 55% van het water gaat via een Sieve, een 55Watt UVC, naar een klaverblad foiklter waarvan 3 tonnen met Japanse matten en 1 met borstels. Vervolgens gaat het water naar 3 plantenfilters alvorens het terugkomt in de vijver. 45% vanher water gaat via een Sieve direct naar de plantenfilters en vervolgens terug naar de vijver. Tot half juli was de vijver helder, we konden tot op de bodem kijken, maar na de warme dagen werd hij langzamerhand groen en nu kunnen we bodem niet meer zien Wij denken dat dit komen door de zweefalgen. Wij overwegen nu om de tweede filterlijn Sieve plantenfilters ook uit te rusten met een 55Watt UVC. De vraag is nu moeten wij v oor de doorgebrande zweefalgen ook een mechanisch filter aanbrengen met Japanse matten of kan het water zo terug naar de vijver via het plantenfilter, Wat is raadzaam. Oh ja, alle waterwaardes zijn uitstekend. Met vr. groet
Bijlagen
300 overzicht vijver en pf .jpg

buisenpost

Re: zweefalg

Berichtdoor Megalodon » Vr 09 Aug 2019 19:37

Pfff moeilijk.

Zelf heb ik een trickle bij geplaatst. Goed resultaat.
Maar filteren via een planten filter weet ik niet veel van ..

Succes.
Trickle geeft wel veel meer zuurstof.

Megalodon

Berichtdoor freek123 » Do 15 Aug 2019 18:51

55 Wat is inderdaad te weinig, ik heb al 50W op 10M3 ( vijver in volle zon ).
Ik zou 'm eerst via plantenfilter terug laten lopen, kan altijd afdrainen indien nodig.
Mocht het niet helpen dan alsnog met mechanisch filter aan de gang.
kan je niet een groter UV in lijn zetten ipv de genoemde 55 W ??
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor mullie » Do 15 Aug 2019 19:20

Kan het zijn dat er vanuit je plantefilter
Vuil de vijver instroomt
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor FFF » Do 15 Aug 2019 19:51

Pak een glas en schep er water in en zet het stil weg.
Als het na enige tijd helder is en er vuil op de bodem ligt heb je zweefvuil, en moet je het in je filtratie zoeken.
Als het groen blijft is het alg en dan is het zeker de UVC lamp.
Normaal is 55 watt UVC op 50 kuub te weinig, normaal adviseer ik 3 tot 5 watt per kuub (afhankelijk van hoeveelheid zon).

Je zegt alle waterwaardes zijn uitstekend, maar wat is je GH, fosfaat en nitraat waarde?

FFF
moderator

Berichtdoor buisenpost » Zo 18 Aug 2019 14:05

Ik heb inmiddels de 55 Watt lamp vervangen door een 75 Watt lamp en sinds 6 dagen zien we al een grote verbetering, Mocht het ons nog niet tevreden stellen, dan zal ik een 55 Watter als nog inzetten naar het plantenfilter. Er kan haast geen vuil vanuit het plantenfilter terug stromen in de vijver want het water wordt aan de bovenzijde van het plantenfilter terug geleid, Het nitraat in ammonia in de vijver is 0. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.

buisenpost

Terug naar Water & Waterkwaliteit