Google+

kh waarden

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Re: kh waarden

Berichtdoor Aros » Wo 30 Mrt 2011 13:01

Mijn KH is ook wat laag maar hou niet van de poedertjes en middeltjes! Ik ga oesterschelpen in mijn filter doen ben benieuwd of dat werkt!
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor Fujimo » Wo 30 Mrt 2011 18:27

een lage kh is helemaal niet erg als je ph maar stabiel blijft.
hier al 2 jaar een kh van 3 met een ph van 7.5
nooit iets ingegooit om de kh op te schroeven.

Wel check ik na een onweersbui mijn ph want dat onweer kan nog wel eens wat raars doen met je water met mijn lage waardes en dat wil ik voor blijven.
Gr Eric
Gebruikers-avatar

Fujimo

Berichtdoor marcelcelke » Wo 30 Mrt 2011 23:20

Kh is de buffer van je Ph,is je Kh laag is de kans groter op een Ph crash !!

Groetjes marcel

marcelcelke

Berichtdoor Buddy » Wo 05 Sep 2018 11:54

Bovenstaande is een oude topic, ook hier last van een lage kh waarde in de q-bak. Ik verschoon om de 3 dagen mijn water met 20% omdat ik een over bezetting heb. Normaal hou ik de Ammonia en nitiet goed in de gaten echter de pH meet ik bijna nooit.

Gisteren toch maar eens gemeten en de pH is 6 (geel bij Culumbo test set) en kh is 2 . Hier schok ik wel van, is doe best vaak verversen.
Door de hoge temperaturen verbruiken de bacteriën veel Kh .... en veroorzaken een te lage PH.

Hier snel ingegrepen en een flinke water wissel gedaan, zodat mijn pH weer op 7,5 staat echter mijn kraan water heeft maar een KH van
4 dus veel buffer heb ik niet. Nu kan je pH plus erin kieperen of andere middelen maar dat zijn maar tijdelijke oplossingen...
Hier gekozen voor oesterschelpen, zodat de pH niet te laag kan worden.

Iemand ervaring met te lage KH in Q-BAK ? Aan de Koi zag ik verder niks bijzonders ze eten nog steeds al gekken :over

Buddy

Berichtdoor Megalodon » Zo 10 Mrt 2019 13:00

Goedendag

Toch onverstelbaar hier in de Achterhoek hebben we bikkel hard water. In de grond en als leiding water. Zou graag de waardes wat naar beneden doen.
Een GH van 18 is voor mij normaal.
Aquarium garnalen vinden het niet fijn.
Vijver , niet alle vissen behouden kleur.

Mvg

Bjorn

Megalodon

Berichtdoor Peter150368 » Di 13 Aug 2019 11:51

ik lees ff mee maar begrijp ik nu goed dat het niet zo erg is als je KH en je GH niet zo hoog is? mijn KH en GH zijn beide 4 en mijn PH 8 geen nitriet en nitraat vijver ziet er goed uit en vissen 9 koi van div afmetingen in 11 m3 doen het uitstekend. of zeggen jullie nee peet die KH en GH moet je wat omhoog brengen en hoe zouden jullie dat doen ik heb ooit iets gehoord van oester schelpen of zouden jullie het met colombo gh + doen? ik ben nieuwschierig en nieuw hier ben benieuwd

Peter150368

Berichtdoor Peter150368 » Di 13 Aug 2019 11:51

ik lees ff mee maar begrijp ik nu goed dat het niet zo erg is als je KH en je GH niet zo hoog is? mijn KH en GH zijn beide 4 en mijn PH 8 geen nitriet en nitraat vijver ziet er goed uit en vissen 9 koi van div afmetingen in 11 m3 doen het uitstekend. of zeggen jullie nee peet die KH en GH moet je wat omhoog brengen en hoe zouden jullie dat doen ik heb ooit iets gehoord van oester schelpen of zouden jullie het met colombo gh + doen? ik ben nieuwschierig en nieuw hier ben benieuwd

Peter150368

Berichtdoor marco67 » Vr 16 Aug 2019 10:12

Hallo Peter

lage GH en KH maakt niet zoveel uit als het maar konstant is. meet ook je kraantjes water maar is als dat gelijk is aan de vijver en je ververst voldoende zal je water eigenlijk altijd wel goed blijven. als je er middeltjes in gaat gooien (en dat geld ook voor oesterschelpen) dan sta je het vervolgens weer te verdunnen met water verversen, dus dan heeft het weinig zin.
Ik gooi er zelf wel middeltjes in maar ik heb hier een KH van 2 uit de kraan en een relatief groot planten filter (40m3) dus ik heb veel meer last van rottende bladeren ed. en ik heb gemerkt dat als ik in het begin van het seizoen mijn GH en KH rond de 6 heb mijn water planten het beter doen en ik wat minder last van draad alg heb.
Voor de KH te verhogen gebruik ik Natrium bicarbonaat koop ik gewoon bij de welkoop in grote zakken (ik meen dat er 10KG inzit) en kost iets van 12euro
Voor de GH te verhogen gebruik ik altijd klei (refresh) dat spul is stervens duur maar werkt voor mijn vijver goed. ik heb diverse soorten klei geprobeerd maar van de meeste bleef mijn water heel lang wit, tot wel 3 a 4 weken en met dit spul is hij weer kraak helder in een dag of 2 (ik zei express voor mijn vijver want bij mijn neefje blijft hij deze klei langer wit).
ik preffereer de poedertjes boven de oesterschelpen omdat je de oesterschelpen moet schoonmaken de werking verminderd zodra er een biofilm opzit, en het heel langzaam werkt. je kan dit zo zelf testen leg maar is een oester schelp in azijn en kijk maar is hoelang het duurd voordat je ph 8 is. doe hetzelfde maar is met natrium bicarbonaat (in de supermarkt heet het bakingsoda, pas wel even op gaat verschrikelijk bruisen)
en ik vind dat de klei nog een paar andere voordelen heeft ten opzichte van de oesterschelpen. ik heb veel mider last van een biofilm op de bodem, het neemt zweefvuil mee naar beneden, draadalgen zitten wat minder vast aan de folie, en boven al de koi's vinden het geweldig als er een witte wolk door de vijver gaat als ik het erin gooi zwemmen ze er gelijk doorheen ik denk dat ze daar de kieuwen wat gemakelijker mee schoon kunnen spoelen. en de klei vult ook gelijk de mangaan component aan die wel in KH+ zit en niet in natrium bicarbonaat.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor marco67 » Vr 16 Aug 2019 10:12

Hallo Peter

lage GH en KH maakt niet zoveel uit als het maar konstant is. meet ook je kraantjes water maar is als dat gelijk is aan de vijver en je ververst voldoende zal je water eigenlijk altijd wel goed blijven. als je er middeltjes in gaat gooien (en dat geld ook voor oesterschelpen) dan sta je het vervolgens weer te verdunnen met water verversen, dus dan heeft het weinig zin.
Ik gooi er zelf wel middeltjes in maar ik heb hier een KH van 2 uit de kraan en een relatief groot planten filter (40m3) dus ik heb veel meer last van rottende bladeren ed. en ik heb gemerkt dat als ik in het begin van het seizoen mijn GH en KH rond de 6 heb mijn water planten het beter doen en ik wat minder last van draad alg heb.
Voor de KH te verhogen gebruik ik Natrium bicarbonaat koop ik gewoon bij de welkoop in grote zakken (ik meen dat er 10KG inzit) en kost iets van 12euro
Voor de GH te verhogen gebruik ik altijd klei (refresh) dat spul is stervens duur maar werkt voor mijn vijver goed. ik heb diverse soorten klei geprobeerd maar van de meeste bleef mijn water heel lang wit, tot wel 3 a 4 weken en met dit spul is hij weer kraak helder in een dag of 2 (ik zei express voor mijn vijver want bij mijn neefje blijft hij deze klei langer wit).
ik preffereer de poedertjes boven de oesterschelpen omdat je de oesterschelpen moet schoonmaken de werking verminderd zodra er een biofilm opzit, en het heel langzaam werkt. je kan dit zo zelf testen leg maar is een oester schelp in azijn en kijk maar is hoelang het duurd voordat je ph 8 is. doe hetzelfde maar is met natrium bicarbonaat (in de supermarkt heet het bakingsoda, pas wel even op gaat verschrikelijk bruisen)
en ik vind dat de klei nog een paar andere voordelen heeft ten opzichte van de oesterschelpen. ik heb veel mider last van een biofilm op de bodem, het neemt zweefvuil mee naar beneden, draadalgen zitten wat minder vast aan de folie, en boven al de koi's vinden het geweldig als er een witte wolk door de vijver gaat als ik het erin gooi zwemmen ze er gelijk doorheen ik denk dat ze daar de kieuwen wat gemakelijker mee schoon kunnen spoelen. en de klei vult ook gelijk de mangaan component aan die wel in KH+ zit en niet in natrium bicarbonaat.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor freek123 » Zo 18 Aug 2019 12:15

Megalodon schreef:Goedendag

Toch onverstelbaar hier in de Achterhoek hebben we bikkel hard water. In de grond en als leiding water. Zou graag de waardes wat naar beneden doen.
Een GH van 18 is voor mij normaal.
Aquarium garnalen vinden het niet fijn.
Vijver , niet alle vissen behouden kleur.

Mvg

Bjorn

Waterontharder kopen, GH = 0/1. Voordeel is dat Nitraat ook nul is. Vijver bijvullen doe ik bij hoge nitraatwaarde (25-40) via de waterontharder en doseer dan wat GH+ bij tot ca GH 10 (voornamelijk in de zomer ). Ik merk dat bij hogere GH waardes ik veel minder last heb van zweefalg. KH is ca 8. In de winter als m'n nitraat toch niet hoog is door minder voer e.d. dan vul ik de vijver bij via bypass waterontharder. Bijkomstigheid; veel minder kalk in huis in de natte ruimtes.
Gebruikers-avatar

freek123

Vorige

Terug naar Water & Waterkwaliteit