Google+

Help- pomp/filter kapot gevroren

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Help- pomp/filter kapot gevroren

Berichtdoor Ines87 » Di 22 Jan 2019 10:54

Hoi allemaal,

Ik heb recent een huis gekocht met een vijver van naar schatting 2/2,5 bij 1,5/2 meter en daarin 5 koi (1 grote en 4 wat kleinere), ik schat dat de vijver 1,5 m diep is.
Gister is een van de (ik denk?) aftapkraantjes onderaan de pomp/filter kapot gevroren. Groot waterballet natuurlijk, dus ik heb de pomp/filter nu uitgezet. Er zit nog wel iets van een los pompje (?) in het water die de vijver open houdt en ik denk zuurstof aan het water toevoegt?

Zoals jullie lezen, ik heb er echt nul verstand van. Kan het kwaad dat de vissen nu tijdelijk zonder filter/pomp zitten? Stel dat dat wel kwaad kan, ik heb helaas geen geld voor een nieuwe pomp (over) en was van plan de vijver sowieso aankomende zomer op te doeken. Kunnen de vissen met deze kou ook verhuisd worden, of haal je ze dan uit hun winterslaap? Of breekt nood wet?
Of zou de pomp/filter nog te fixen zijn?

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me van advies kunnen voorzien en hopelijk wat ongerustheid weg kunnen nemen.
Alvast bedankt!

Ines87

Re: Help- pomp/filter kapot gevroren

Berichtdoor freek123 » Di 22 Jan 2019 16:29

Aftapkraantje niet uit te wisselen ?? Zijn de kosten niet neem ik aan. Foto's zeggen ook meer dan woorden.
Stilstand met dit weer is nooit goed, vriest alles kapot.
Wat is de watertemperatuur, is de vijver overdekt voor de winter of niet, hoe is de opstelling, denk aan je UV lamp ( geen doorstroming dan gaat ook deze kapot ).
Gebruikers-avatar

freek123

Re: Help- pomp/filter kapot gevroren

Berichtdoor marco67 » Di 22 Jan 2019 18:09

Als je een liefhebber voor je koi's hebt, laat ze dan nu ophalen. het is toch altijd wijs om vis die uit een andere vijver komt eerst in quarantine te zetten dus als ze ergen in een Qbakje in de schuur ofzo komen te staan zitten ze er altijd warmer bij als buiten.
als je in gedachte had om ze in de plaatselijke vijver of sloot te zetten, niet doen. daar horen ze niet thuis.
als je toch nog wil proberen om het te maken hou er dan even rekening mee dat lijmen met Vorst bijna niet gaat

groeten
marco

marco67

Terug naar Water & Waterkwaliteit