Google+

Volwassen koi van kleine vijver terug naar natuurvijver

Praat over koi algemeen

Volwassen koi van kleine vijver terug naar natuurvijver

Berichtdoor Lizzybizzy » Zo 20 Jan 2019 16:03

We zijn nieuwe bewoners van een huis met een grote natuurvijver (ca. 4x8m) en een kleinere ronde fonteinvijver (ca. 3m doorsnede). Daar kregen we gratis koi vissen en schildpadden bij ;)

In de grote vijver zitten 4 volwassen koi, ca. 15 kleintjes en een geelwangschildpad. In de kleine ronde vijver zit 1 volwassen handtamme koi, 2 kleintjes (onlangs door ons gekocht als gezelschap voor de “eenzame” koi) en de andere geelwangschildpad. Alle volwassen koi en de 2 schildpadden zitten al zeker 25 jaar in deze vijvers.

Wij zijn dus leken op Koi gebied. De vorige eigenaren deden eigenlijk nooit iets bijzonders met de vissen in beide vijvers. Voerden ze af en toe wat bereide kip of vis. Wij hebben zelf koi allround en wintervoer aangeschaft.

Nu willen we de 3 koi en schildpad uit de kleine ronde vijver terugzetten naar de grote natuurvijver, maar kan dit zomaar? Is het verstandig qua territorium gedrag/andere water kwailteit etc? 25 jaar geleden zat de handtamme koi gewoon in de grote vijver bij de rest, maar door ruzies tussen beide schildpadden zijn ze uit elkaar gehaald en in de kleine vijver gezet. De handtamme koi ging mee als gezelschap. What to do?

Lizzybizzy

Re: Volwassen koi van kleine vijver terug naar natuurvijver

Berichtdoor marco67 » Ma 21 Jan 2019 15:38

Hallo,
ik geloof niet dat schilpadden zoveel last hebben van wisselende waterkwaliteit, de koi's in ieder geval wel. Voor nu zou ik alles even met rust laten het is te koud maar in het voorjaar zou ik water tussen de 2 vijvers gaan uitwisselen zodat in beide hetzelfde water zit (ik weet niet of dat mogelijk is qua afstand.)

Koi's hebben geen last van territorium gedrag, van schilpadden weet ik het niet. ik zou alleen geen schilpadden en koi's bij elkaar zetten ze eten nu eenmaal vis :-). heel vroeger bij mijn ouders thuis hadden we ook een vijver met schilpadden en vissen alleen op een gegeven moment hadden alle vissen gaten en kapotte vinnen, het bleek dat als een vis te dicht bij een schilpad kwam hij er gewoon een hap uit nam.

groeten
marco

marco67

Re: Volwassen koi van kleine vijver terug naar natuurvijver

Berichtdoor Lizzybizzy » Ma 21 Jan 2019 23:34

Hi Marco,

Dank voor je tips! Die volwassen koi en schildpad zitten al zeker 25 jaar samen in de kleine vijver en we zien geen aangeknabbelde vinnen. Maar de schildpad heeft nu winterslaap dus die doet momenteel niet veel, maar hij moet wel van die 2 jonge koi afblijven. ;) Van het voorjaar gaan we ze goed voorbereid overzetten naar de natuurvijver.

Groet, Liz

Lizzybizzy

Terug naar Algemeen