Google+

Opkweken kois over de winter

Praat over koi algemeen

Opkweken kois over de winter

Berichtdoor Rein » Vr 25 Aug 2017 13:27

Hallo,
Ik zou graag opinie willen horen van forum leden over opkweken van kois gedurende de winter.
Ik wil van de winter zo'n 25-30 kois van nu 2-3 cm in een 1m3 maat tank laten "doorgroeien" bij een temperatuur van 20-22C.
Zou ik bang moeten zijn dat het veel vis op zo'n tank is?
Als de kois "doorschieten" zit ik wel met het geheel in een (te) kleine tank.
Ik wil ze echter niet buiten laten in de vijver.

Enig advies over een filter op deze tank?

Wat is het advies van de forum leden als alternatief mocht het teveel vis worden in de tank?
Bv als de water waarden onacceptabel worden.
Temperatuur langzaam verlagen en vasten period creeren?
Of als de temperatuur gelijk is aan de buiten vijver, ze erbijdoen? Is in de winter!!!

Situatie nu: Heb 23 kois van zo'n 40-50cm in een 76M3 vijver met filters en pomp en aparte pomp via een UVc filter. Kois zijn van vorige eigenaar van mijn huis die nu zijn vijver klaar heeft en voor de winter op 2 na de kois uit deze vijver gaat verhuizen.

De kleine kois zijn broed van deze zomer en zitten nu in een baby box in de vijver (PVC frame met nylon horgaas eromheen drijvend in de vijver). Daar zie ik het probleem om ze hier van de winter te houden, zo dicht aan de oppervlakte bloodgesteld aan wind en kou.

Ben benieuwd naar het advies,
Groet van nieuwe forum lid, niet nieuw in kois of vissen houden :D
Groet,
Rein
Koi vijver van 76M3 met extern filter, twee pompen,van van 20M3 en 10M3.Laatste via UVc filter.

Rein

Re: Opkweken kois over de winter

Berichtdoor brik » Do 28 Sep 2017 11:34

Dag Rein,

iets wat laat....
Dat is veel te klein 1m3. Moeten 6-8 keer gevoerd worden per dag en zullen hard groeien. Broed van dit jaar zal inmiddels ook al groter zijn als 2-3 centimeter.

Gemiddelde regel is 50cm per 1m3 water. Daar ga je ruim over heen. Stel dat de 30 vissen doorgroeien naar 8cm ga je naar de 240cm op 1m3.

Een stuk of 10 hooguit (de beste) en de rest lekker buiten laten zou ik doen.

brik

Terug naar Algemeen