Google+

Kleintjes vangen

Praat over koi algemeen

Kleintjes vangen

Berichtdoor Jolandarr » Vr 14 Aug 2020 12:22

Hallo allemaal!

Sinds een maand of 2 ben ik eigenaar van een vijver. De vorige bewoners hadden er een hoop vissen in en hebben deze meegenomen...was de bedoeling. Nu zag ik deze week ineens 4 kleintjes zwemmen. Ik wil zelf geen vissen en heb er vijverplanten in. Dat ze ze over het hoofd hebben gezien snap ik wel want ze waren toen nog erg klein denk ik. Het heeft ook bijna 2 maanden geduurd voor ik ze zag. Heeft iemand een idee hoe ik ze zou kunnen vangen? Een schepnetje zijn ze echt te snel voor. Ik snap dat het misschien een beetje rare vraag is voor een forum vol liefhebbers maar ik hoop dat iemand kan helpen! Ik heb er niks mee en ben bang dat ze mijn mooie plantjes gaan slopen ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jolandarr

Re: Kleintjes vangen

Berichtdoor marco67 » Zo 16 Aug 2020 1:09

Hallo Jolanda,

Lekker laten zitten tenzij je muggen en andere insecten wil gaan kweken. als ze groot genoeg worden om planten te gaan slopen zijn ze veel gemakkelijker te vangen en met de grootste waarschijnlijkheid krijg je vanzelf een keer de vliegende vis verwijder service langs, de door koi liefhebbers gehate reiger :-)
de vissen trouwens niet gaan voeren laat ze maar wormpjes en dergelijke opeten.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Jolandarr » Zo 16 Aug 2020 7:52

Goedemorgen Marco,

Fijn dat je met me mee denkt. Niet voeren leek me ook weer zielig maar dat is niet zo dus?

Die reiger zie ik helaas nog niet zo snel gebeuren haha. Wanneer zijn ze groot genoeg om ze te kunnen pakken denk je?

Jolandarr

Berichtdoor marco67 » Ma 17 Aug 2020 1:28

Ligt aan de grote van je net hahaha. in een planten vijver kan je ze 's winters het gemakkelijkste vangen. maar hoe groot ze moeten zijn om te vangen ligt aan jezelf. de truc is om er niet achteraan te jagen met een netje maar te anticiperen op de vissen. dus geduldig wachten tot ze bijvoorbeeld in een hoek zwemmen en dan het netje langzaam voor hun neus brengen. je zal zien dat ze dan even stil gaan liggen om te kijken welke kant ze langs het netje willen gaan en over het algemeen ben je snel genoeg om het netje dwars door het water te halen en dan kan je steeds een stukje dichter bij komen net zolang tot je het netje tegen de kant kan drukken. en dan even wachten tot ze achter tegen het net zwemmen om te ontsnappen en dan kan je ze op halen. even een tip kies 1 vis uit die je wil vangen en probeer die te pakken en niet telkens een ander. het uithoudingsvermogen van een koi is niet heel geweldig maar als je telkens achter een ander aangaat geef je ze tijd om uit te rusten.
maar heb je er al een liefhebber voor en kan die ze dan niet voor je vangen? ik vraag dit even express omdat het "not done" is om ze in open water te zetten dus als je geen liefhebber hebt moet je ze dood maken.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Jolandarr » Di 25 Aug 2020 21:46

Ik snap wat je bedoelt. Het liefste geef ik ze wel weg ja. Omdat ik ze niet leuk vind hoeven ze ook niet perse dood, dat vind ik dan weer zielig. Ken wel wat mensen met vijvers maar of die ze dan ook kunnen vangen vraag ik me af. Ik zie de vissen ook niet de hele dag door, dus een tijd afspreken is lastig.

Jolandarr

Terug naar Algemeen