Google+

Verhuizen vanuit ijzerrijk water

Praat over koi algemeen

Verhuizen vanuit ijzerrijk water

Berichtdoor knutsel-smurf » Vr 04 Mei 2018 17:19

Goedemiddag heren en dames.
Even kort weer voorstellen:
Knutsel-smurf uit breda, eerst hier ook al actief als knutselsmurf maar op een of andere rare manier is dat account niet meer te gebruiken.

5 jaar terug een mooie koivijver bij mijn vorige huis gehad (2,5x2,5x2,5) echter ivm verhuizing afscheid moeten nemen van de hobby, Echter een paar maanden terug een ander huis gekocht waar al een prachtige koivijver bij zat! :goed:
de vijver is ongeveer een 12m3 en voorzien van een biotec filter.
Echter heeft de vorige bewoner de vijver laten zitten maar de kois meegenomen. Dus nu tijd voor mijn eigen invulling, en buiten 5tal kleine 10 a 15cm kois is dat nog niet veel.

En daarmee ook gelijk de vraagstelling / hulpvraag:

Mijn schoonvader heeft een grote vijver in zijn tuin (200+ m3) volledig natuurlijk. Deze vijver bevat een koi of 50 (varierend tussen de 40cm tot heel fors) en 100den voorntjes (kids vangen er 2 in de sloot, zetten ze uit en dan is het einde zoek). Vijver is gevuld met grondwater en word indien het waterpeil zakt ook gevuld met grondwater. Dit gebeurd al jaren zo en er is nog nooit een vis door gestorven.
Nu vind de beste man het onzin dat we tientallen of honderen euro's spenderen aan nieuwe kois en mogen we er een paar van hem hebben. Superlief natuurlijk.

Echter is dat water enorm ijzerhoudend. Iets wat me nogal zorgen baart over de verhuizing. Van grondwater naar schoon vijverwater.
Waar moet ik allemaal op letten? tips/trucs?

Alvast enorm bedankt!

knutsel-smurf

Re: Verhuizen vanuit ijzerrijk water

Berichtdoor Buddy » Zo 06 Mei 2018 20:14

Een verplaatsing van Koi gaat altijd gemoeid met het laten wennen. De samenstelling van elke vijver is anders. Het lijkt mij dat niet alleen Fe anders is in de nieuwe vijver. De Koi komt in een nieuwe omgeving dus er is stress. Misschien is het makkelijk om de Koi eerst in een badje van vijver (waar ze uitkomen) en kraan water te doen.

Door andere samenstelling van water kunnen Koi gaan schuren en springen .... Dus goed in de gaten houden :goed:
Waarschijnlijk hebben ze ook een andere bacteriën huishouding .....

Buddy

Terug naar Algemeen